Billettordning og Administrasjonsgebyr

Retningslinjer rundt billettordning og adminstrasjonsgebyr

Kamp

Billett

Billettordning

Bakgrunn:

I tidsrommet 26.10 – 28.10 stod det «Dersom flere søker billett samme kamp velger supporterklubben å gi til familier først, deretter øvrige etter «førstemann-til-mølla»-prinsippet». Dette ble rettet til «Dersom flere søker billetter til samme kamp og det er begrenset med antall, fordelesbilletten etter "førstemann-til-mølla"-prinsippet.» den 28.10

Den 27.10 publiserte vi et innlegg på Facebook, med uklar kommunikasjon. Dette beklager vi og vi hadde gode intensjoner med innlegget, noe vi ønsker å presisere her.

Intensjonen med justeringen var å få klarere retningslinjer vedrørende fordeling av billett når medlemmer bestiller billetter i samme tidsrom. Samtidig ønsker vi å få flere på kamp. Dette kommuniserte vi feil.

Retningslinjer for billettfordeling

Førstemann-til-mølla prinsippet gjelder som tidligere.
Dersom vi ser at en singel bestilling vil splitte en familie pga. for få billetter vil vedkommende få et tilbud om å finne en løsning med benyttelse av for eksempel  eksisterende sesongkortholdere sin plass. Dette for å forsøke å tilby flest mulig billetter.

Grunnet veldig kort frist (fra ettermiddag til lunsj) valgte vi til Arsenal-kampen å gjøre akkurat dette. Personen var nr.2 på listen. Det er lett i etterkant å si at vi burde kontaktet den aktuelle personen, men pga. den korte fristen, valgte vi å prioritere dette og gi den aktuelle et sete på et tilgjengelig sesongkort.

Chelseas overgang til digitale billetter

Chelsea gikk over til en digital billettløsning sesongen 25/26 for å sørge for at riktige personer har sin billett, dette kan også bli kontrollert ved inngangen eller inne på stadion. Dette medfører redusert fleksibilitet ettersom vi følger CFC sine retningslinjer.

Tidligere fikk CSN tilbakemelding på billetter ca. 4 uker før kamp fra CFC, nå opplever vi ofte en tilbakemelding på ca. 2 uker før kamp. Dette krever ekstra oppfølging for billettansvarlig samt ekstra tålmodighet for våre medlemmer. Den stramme tidslinjen gjør at vi tar dette med inn i neste møte med Chelsea FC i første del av november.

Høyere etterspørsel

Det er flere globalt som ønsker tilgang til billetter, som påvirker hvor mange billetter CSN får.

Som et eksempel søkte vi om 20 billetter til Arsenal kampen i år – vi fikk 9. I fjor søkte vi om 16 billetter og fikk 15 til Arsenal.

Konklusjon:

Førstemann-til-mølla prinsippet fortsetter.

Som tidligere kan vi ikke garantere billetter til alle som forespør, men vi tilstreber å få flest mulig på kamp.

Skulle du være i tvil om du skal søke billetter, kontakt oss gjerne på billett@chelsea.no før du trykker på påmeldingsknappen.

Administrasjonsgebyr

Bakgrunn:

Vi har fått mange forespørsler rundt påmelding- og administrasjonsgebyret på kr. 150,- ved bestilling av billett. Vi har gjennomgått regnskapet for billetter fra fjoråret og vi ser at CSN går i minus ved billettordningen. Dagens kompensasjon til billettansvarlig er videreført som fra tidligere år.

Rubic avgift

Rubic har en avgift på alle transaksjoner, både betaling ved bestilling og refusjon/kreditering. På en ordinær Premier League kamp har Rubic kr. 54,- i gebyr per billett.

Billettansvarliges kompensasjon

Vi følger tidligere praksis i CSN om å avlønne billettansvarlige med kr. 100,- per billett. Dette gjøres for å honorere administrasjonsarbeid knyttet opp mot hver enkelt bestilling av kampbillett. Dette arbeidet må gjøres uavhengig av om medlemmet får billett fra CFC eller ikke.

Konklusjon

For å sikre en økonomisk bærekraftig ordning med billetter må kostnadene ved Rubics avgift og billettansvarliges kompensasjon dekkes. Dette medfører at vi viderefører administrasjonsgebyr uavhengig av om man får billett eller ikke.

Som sikkert flere kan bekrefte går vi langt for å sikre flere billetter til CFC kamper.

Spørsmål og kommentarer

Vi ønsker alltid å forbedre mulighetene alle medlemmer har for å komme seg på kamp.

Hvert medlem er like mye verdt i CSN.

Har du derfor innspill eller forslag til ordninger ønsker vi at du sender disse til kontakt@chelsea.no

Relevante artikler