Blåmandag: På en torsdag

Så er vi her igjen. Chelsea har sparket en manager. Og livet går videre... Nei, vent litt, ikke denne gangen.

SNAKKES: Takk for at du gadd å bruke tiden din på oss, José. Vi snakkes. Nok en gang. Foto: theguardian.co.uk.

Roman Abramovitsj er nådeløs når det kommer til forretninger. Det vet vi sikkert, men i år har vi sett en annen side av han. Hvor lenge har han egentlig tenkt til å spare José Mourinho? Ikke lenger enn i dag.

Jeg satt i bilen og hadde parkert da det ble sagt på radioen at portugiseren var sparket. Så kom «ifølge BBC». Å ja, men da er det nok bare engelsk media som er seg selv like igjen.

Jeg gikk opp i leiligheten. Satte meg til for å jobbe litt. Innimellom sjekker jeg Twitter, og der smeller det fra selveste @ChelseaFC. Jeg reagerer med sinne og irritasjon, skriver noen meldinger før jeg lover å skrive denne kommentaren. Og her er årsaken.

Jeg er 100 prosent sikker på at sparkingen av José Mourinho er feil avgjørelse. Sist vi hadde denne runden, tok jeg han i forsvar og pekte på ting som han umulig kan skyldes for. Fotball er sammensett, men enkelt. Og den enkleste ting i verden å forstå, er at det er spillerne som skal avgjøre kampene.

En manager kan påvirke psykologisk. Han kan selvsagt legge generelle, store planer basert på hva man forventer av motstander, men noen ganger lever kamper sitt eget liv. Og til syvende og sist er det ikke manageren, men spillerne som skal få den fordømte ballen i mål.

Og det er neppe slik at Mourinho har sagt til spillerne at de IKKE skal score mål, så hvem er det da sin feil.

Nå kan det virke som at jeg vil forsvare Mourinho for alt, men jeg er ikke helt der. Selvsagt er det ikke okay å tape så mye som Chelsea har gjort, men hvordan er det mulig at de samme spillerne som spilte sin beste kamp siden Swansea i januar mot Porto, presterer å tape mot Bournemouth?

Hver gang Chelsea har tapt, har mange skyldt på Mourinho. Okay, greitt. Så hvem skal vi takke de gangene laget vinner? Når de knuste Porto, hvem sørget for det? Skal man følge samme logikk, er det Mourinho. Så når vi vet at denne mannen har vunnet x antall trofeer, blir regnet som verdens beste, elsker Chelsea, har tydeligvis fått til noe mot Porto og jobber knallhardt for å snu trenden, hvorfor kvitte oss med han?

Tenk tilbake: Sist Mourinho forlot oss, var vi gjennom en rekke med rare managere. Så kom Carlo Ancelotti. Han leverte vakker fotball og vant trofeer. Den eneste grunnen til at han ikke gjorde det like bra i sin andre sesong, var på grunn av sparkingen av Ray Wilkins, som ingen forstår flere år senere. Det var en styre-sak.

Det er også en styre-sak at Chelsea ikke hentet bedre spillere i sommer. Det er ikke Mourinhos skyld. At han sier i media at han ikke trenger nye spillere, er fordi han vet at hvis han sier han ikke får gehør av styret, så venter side opp og side ned med oppkast av engelske medier.

Men tilbake til «arvtagerne». Bare Ancelotti leverte. De andre var det faktisk få av oss supportere som støttet når man kom til the bitter end. Scolari var en flopp. Grant mangler karakter og CV. Benitez var en kelner. Villas-Boas var kul, men ung. John Terry viste vel greit i fjor at både AVB og Benitez tok feil der. Guus Hiddink var enkel, men fikk det til. Siden 2009 har han hatt variert suksess i ulike land og ikke utmerket seg. Han ser nå ut til å ta over.

Jeg mener og står hardt på at spillerne spiller uten stolthet. Med Drogba, Lampard og Ballack på dette laget, hadde dette aldri skjedd. Klubben har heller ikke forsterket godt nok og riktig. Hvorfor skal Diego Costa heve spillet sitt når han vet at en skadet Falcao og en Remy, som manageren ikke ser ut til å stole på, er de som liksom skal ta fra han plassen?

Men er det én ting Mourinho burde gjort oftere i høst, så er det å gi de unge sjansen. Kenedy er et friskt pust som kan bli en verdensstjerne. Loftus-Cheek dominerer når han har dagen. Traoré kan finne på ting som kan skape mye trøbbel. Vi har en Musonda som herjer for U-lagene. Og så har vi mye talent på lån.

Dessuten er vi bare noen dager fra å kunne åpne lommeboken igjen. Med gode og riktige forsterkninger her, er jeg overbevist om at de beste ville ha hevet seg. For selv om penger er en motivasjon, vil alle fotballspillere først og fremst spille fotball. Ta fra de dette, og kanskje de tar seg sammen.

Og hvem skal bli vår neste manager som skal føre klubben inn i fremtiden. Simeone? Da kan dere glemme offensivt brillianse. Guardiola? Slik jeg ser det, er det bare han, og han alene, som kan ta denne klubben et steg videre på fotballbanen, men vil han ta over denne troppen? Hvem vet?

Jeg skal ikke gå lenger enn dette. Jeg har ingen planer om å overanalysere alt som er blitt sagt. Til det får jeg for dårlig betalt til at jeg gidder å bruke tiden min på det og overlater heller det til Mirror og norske eksperter med erfaring fra Premier League på slutten av 90-tallet.

Denne sesongen er allerede ødelagt. Bare suksess i Mesterligaen eller FA-cupen, eller selvsagt en topp fire-plassering, kan gjøre denne sparkingen okay. For hvis ikke nestemann leverer, eller vi ikke ser tegn til bedring, har vi nettopp sparket det beste som har hendt Chelsea. Snakk om å være dum i hodet.

Partnere

Chelsea FC Hjemmeside
CSN pa Facebook
CSN pa Twitter
Reiseshop

Kontakt

www.chelsea.no - Chelsea Supporters Norway - Kontakt

Chelsea.no er ikke ansvarlig for innhold på eksterne nettsider det linkes til. Kopiering av materiale fra Chelsea.no til bruk andre steder er ikke tillatt.