Kommentar: Dette var pinlig, Chelsea
Skrevet av Truls Sylvarnes   
søndag 04. mars 2018 20:23

"Jeg har noen spørsmål til deg, Antonio Conte," kommenterer Truls Sylvarnes etter kampen mot Manchester City. 

Chelsea ble rundspilt på Etihad søndag ettermiddag. Foto: chelseafc.comChelsea ble rundspilt på Etihad søndag ettermiddag. Foto: chelseafc.com

Jeg har noen spørsmål til deg, Antonio Conte. 

Ikke uventet ble det tap mot den suverene serielederen Manchester City søndag ettermiddag. Ser man på resultatet isolert sett, er 0-1 ingenting å skamme seg over etter å ha sett Arsenal bli valset over to ganger på en uke. 

Likevel er dette noe av det pinligste jeg har sett av Chelsea på - ja kanskje noensinne. 

Spørsmålene dukket opp allerede en time før kampstart da lagoppstillingen kom. To ting stikker seg ut. Ingen N'Golo Kante som var syk og ingen spiss. 

Ja, vel. Jeg var lite optimistisk før, men tenkte at da er i alle fall Conte optimist. Da han stilte med Pedro, Eden Hazard og Willian fra start mot Barcelona, var det for å ha kvikke bein som effektivt kunne utnytte feil, men også utøve bedre press. 

Conte har nok samme plan for Barca-spillene Manchester City, tenkte jeg. Og tok feil. 

Chelsea legger seg bakpå fra første sekund og det er da spørsmålene virkelig ruller inn i mitt hode. Når du har tenkt å legge deg dypt, hvorfor spille med Hazard på topp? Noe jeg har likt godt under Conte er at det skal spilles ut av forsvar nesten uansett. Det var nok ideen i dag også. 

Men Conte måtte ha visst Chelsea kom til å slite mot det høye presset til City. I stedet for noenlunde presise utspark fra en Thibaut Courtois med hvilepuls, ender vi opp med stressede klareringer fra Victor Moses, som ikke er kjent for å ha silkefot fra før av. Ikke treffer de Hazard og ikke ville han ha hatt sjansen til å vinne en duell heller. 

Hvordan ville denne kampen sett ut dersom Olivier Giroud eller Alvaro Morata kunne ha tatt ned ballen og holdt på den i et eller to sekund slik at laget kunne ha kommet etter? 

Det er noe med lagoppstillingen og taktikken man faktisk går for. Når Jose Mourinho parkerer bussen, gjør han det i det minste med elleve mann på 1,85 og 85 kilo slik at man skal vinne alt av dødballer i mot og byr sjansen seg på en offensiv dødball er sjansene gode for en hans vinner duellen. Chelsea på søndag endte opp uten en eneste avslutning før pause. 

Mot Barcelona så vi Chelsea veksle mellom det høye og lave presset - med stort hell. Barcelona hadde like mye ball som City, men etter kampen mente faktisk de fleste det var Chelsea som hadde fortjent å vinne. 

Mot City ligger vi dypt HELE kampen enda vi har hatt en uke med hvile og forberedelser, mens City kommer fra det som skal være to tøffe kamper mot Arsenal. 

Men greit, vi er med, og okay, du bommet med inngangen Conte. Det er pause, ting kan snu. Fortsatt 0-0. Så skjer det som skjedde mot Barcelona. 

En personlig feil fra Christensen da han ikke klarerte skikkelig blir fulgt opp av en Marcos Alonso som sikkert hadde stirrekonkurranse med ballen. Det utnyttes. 1-0 før vi har snudd oss rundt. 

Minuttene går. Pedro bommer på en pasning. Klokka tikker. Pedro holder hendene i været og beklager nok en feilpasning. Uret viser faktisk 78 minutter før Conte finner ut at det kanskje kan være greit å prøve noe nytt. Så tar du ut Willian!? Om brasilianeren hadde hatt kneet ut av ledd, ville jeg bare for å sende et signal heller tatt ut Pedro. Men du sier egentlig at det Pedro har drevet med er okay. 

Giroud kommer inn, men Chelsea er slitne. Når vi vinner ballen, er vi på 20 meter og har 80 meter fram til mål. Fire minutter senere går endelig Pedro ut, før Morata kommer inn i det 90. minutt. 

For det første: byttene tar tid. Dette kunne Conte effektivisert ved å gjøre minst to, om ikke alle byttene på en gang. For det andre: du gir byttene dine noen øyeblikk på å snu en kamp. Gemt. 

90 minutter. Chelsea har ikke gjort et eneste forsøk på å flytte opp presset. Og det overrasker meg litt. For City har vært blendende offensivt denne sesongen, men bakover har det faktisk sett litt vaklende ut når forsvarerne settes under press. Liverpool fikk full klaff med det og tok tro poeng. Hvorfor gjorde ikke Chelsea et eneste forsøk? 

Jeg blir i grunnen forbløffet over at en mann som nærmest revulosjonerte Premier League med 3-4-3 formasjonen i fjor, kan gjøre slike valg i år. 

Kampen mot City minnet om en kapitulasjon. Og hvis dette er kampplanen din borte mot Barcelona, Conte, kan vi si takk og farvel til Mesterligaen - og kanskje deg også?

Hilsen en stor Conte-fan som egentlig ønsker at han skal bli i mange år. 

 
Billetter Billetter

Neste kamper

ti. 25 sep. kl. 20.45
Liverpool (b) (LC)


lø. 29 sep. kl. 18.30
Liverpool (h) (PL)


Siste Resultat

lø. 15 sep. kl. 16.00
Cardiff City (h) 4-1

Videonyheter

Facebook

Annonse