På en torsdag: Friday I’m in love
Skrevet av Alperton   
torsdag 13. september 2018 22:59

OK, kanskje ikke «in love» - men Maurizio Sarri begynner å bli et ganske så formidabelt bekjentskap.

FOR ALL DEL: Det er ikke sabla lenge siden vi skrev hyllesttaler til Antonio Conte. Vi likte skjegget hans, vi likte engasjementet hans og vi likte de sportslige resultatene hans – ikke nødvendigvis i den rekkefølgen, bare. Men det er heller ikke til å stikke under stol at det surnet en smule etterhvert, i takt med at Antonio fikk smaken på blant annet styreromspolitikk.

Les tidligere utgaver av På en torsdag her.

OG DET VIRKET JO etter hvert ganske så uunngåelig at den energiske italieneren måtte vike plassen sin, selv om undertegnede nok var blant de som da helst skulle se at han fikk bli – mot alle odds.

Men slik gikk det altså ikke, og det er et merkelig tidspunkt å begynne å sutre om at Conte måtte slutte. Det er jo det rare med fotballen – det ligger liksom i dens moderne natur at man slår seg til ro med det man har nå. Så da gjør jeg det.

DET FINE med det hele, er at det ikke er så fryktelig vanskelig å ha dyttet ut Antonio Conte av hjertet og erstattet han med Maurizio (Neida, jeg har ikke det – det er plass til begge i dette hjertet).

Og det er noe med fredagene som gjør at jeg blir litt ekstra glad i Maurizio Sarri. For folk av enkelte trosretninger er jo fredagen en dag man tar det litt ekstra lugnt, men i Premier League er det en dag for pressekonferanser. Denne fredagen skal han sikkert si noe om skadesituasjonen, hva slags taktikk og lagoppstilling han tenker å by på på lørdagsettermiddagen og kanskje hva han tenker om motstanderen.

INNHOLDET ER GREIT NOK, det. Men det er ett eller annet med leveransen.

Det virker på meg som om han kommer med streite svar. Eller for å være helt ærlig: Det er ganske kjedelige svar. Nøkternt. Saklig.

EGENTLIG ER DET kanskje enklere å beskrive det positive med Sarris pressekonferanser med hva de ikke inneholder. De inneholder ikke dårlig skjult kritikk av egne spillere, eller sutring om at man ikke har en stall som er god nok. De inneholder ikke stadige utlegg om hvor fantastisk han er som manager, eller stadige angrep på kolleger i ligaen. Det handler ikke om å bli sint på mediene eller bruke mediene for å motivere eller demotivere laget.

Foreløpig, i hvert fall.

TIL NÅ har det vært enkle svar. Han er åpen om hvem han har pratet med om hva, om hvem som foreløpig ikke kommer til å få haugevis av minutter på banen og han har gitt klart uttrykk for at overganger er above his pay grade.

Men hvem vet. I februar har kanskje Sarri gått lei av Chelsea-systemet og begynt å klage på dommere, medspillere, motspillere, fotballforbund, presse og . Ikke at jeg tror det skjer, men dersom det skjer, tar jeg den sorgen da – ikke nå. Nå skal jeg glede meg over å ha en ukomplisert manager som hittil har levert suksess.

Ha en blå helg!

- Alperton

Billetter Billetter

Neste kamper

ti. 25 sep. kl. 20.45
Liverpool (b) (LC)

lø. 29 sep. kl. 18.30
Liverpool (h) (PL)

Siste Resultat

lø. 15 sep. kl. 16.00
Cardiff City (h) 4-1

Videonyheter