På en torsdag: Det e’ turan som tælle!
Skrevet av Pozzo   
torsdag 10. mai 2018 10:27

Det er mange steder i verden man nok ikke hadde besøkt – hadde det ikke vært for fotballen, og for Chelsea FC.

SÅ BLIR DET NOK ikke Champions League på Chelsea neste sesong.

På tross av West Bromwich’ hederlige innsats med å stikke kjepper i hjula til konkurrentene våre disse siste rundene, ser det ikke ut til at Antonio Contes trøblete andresesong fører oss til det gode selskap.

Ikke blir det La Rambla og Barcelona, eller Champs-Élysées og PSG. I stedet blir det heller Europas «bakgårder» gjennom Champions Leagues kvisete lillebror Europa League. Som John Obi Mikel sa: «Jeg kjenner ikke igjen hymnen en gang!»

Les tidligere utgaver av På en torsdag her.

DET ER IKKE DET vi hadde valgt, det er ikke det. Men det var da ganske så trivelig sist, var det ikke det?

Ledet av publikumsfavoritten yorkshirepuddingen Rafa Benítez gikk Chelsea seirende ut av turneringen da Benfica ble slått i Amsterdam. På veien hadde Chelsea med fansen på slep fått besøke Praha, Bucuresti, Kasan og Basel, etter å ha røket ut av Champions League.

DETTE VAR ALTSÅ BARE utslagsrunden av Europa League. Det er i gruppespillet man virkelig finner de skjulte perlene. Hva med en tur til KF Skënderbeu Korçë? Eller kanskje FC Fastav Zlín?

Hvem er disse, og hvor i det hele tatt befinner det seg? Jo det skal jeg Google fortelle deg; Zlín ligger øst i Tsjekkia, og kan skryte av å ha landets høyeste bygning. Korçë ligger sørøst i Albania og har i likhet med førstnevnte by i overkant av 75 000 innbyggere.

NÅ SKAL JEG virkelig legge hodet laglig til for hogg på hoggestabben og anta at du som leser dette aldri i livet har vært noen av stedene, og ikke heller har lagt ferieplanene dit i sommer. Jeg kan selvfølgelig ta feil.

Det er med andre ord minimale sjanser for at du får oppleve Zlíns, og følgelig Tsjekkias, høyeste bygning, eller Moraviafjellene som omkranser Korçë.

Med mindre det skulle oppstå en grunn til å dra dit. En grunn som heter Chelsea FC og en turnering som heter Europa League.

RIKTIGNOK VET JEG IKKE om KF Skënderbeu Korçë og FC Fastav Zlín i det hele tatt er kvalifisert for å få navnet sitt lagt i en plastball i Nyon med muligheten for å bli trukket mot Chelsea, men det er lov å drømme.

For «det e’ turan som tælle», som trønderlegenden Tangvik en gang sa!

DA CHELSEA ble trukket mot FK Qarabağ Ağdam og måtte ta turen helt til Baku (bildet), var det flere norske som ikke klarte motstå fristelsen. Og da det ble klart at neste sesongs Europa League-finale skulle avholdes nettopp der, jublet mange av disse ettersom turen dit hadde vært så bra. De ville dit gjerne igjen, men hadde aldri dratt i utgangspunktet om det ikke var for fotball.

Dette var riktignok i Champions League, men Europa League er da ikke noe mindre eksotisk.

VI KOMMER RIKTIGNOK IKKE til å juble når trekningen gir oss en reise til Astana i Kasakhstan en torsdag kveld med Liverpool som tidligkamp på påfølgende lørdag, men når neste reise er til Kypros i det høsten har begynt å bli sur her i gamlelandet kan det friste med en langhelg.

KANSKJE KAN VI til og med få muligheten til å reise innlands for å se Chelsea sparke ball. Trondheim, Molde og Sarpsborg er fint på torsdager, ifølge de som bor der.

Kanskje vi få muligheten til å spille mot B-laget i Vitesse. Kanskje vi får muligheten til dra til Øst-Tyskland for å spille mot RasenBallsport Leipzig.

ELLER KANSKJE vi mot alle odds klarer å karre oss til Champions League og jeg kan slutte med denne rosemalingen. Uansett så blir det oppturer og nedturer, og muligheter for å blakke seg på flybilletter.

Inntil da får vi grave oss ned i den ulidelige situasjonen med finale i FA-cupen på gutta, Chelsea Ladies’ troféfangst, og U-18 guttas kvadruppel!

- Pozzo

Billetter Billetter

Neste kamper

Sesongen 15/16 er over

Siste Resultat

lø. 19 mai kl. 18.15
Manchester United (h) 1-0

Videonyheter

Premier League

Pos      Spilt  Poeng  
1.  Manchester City  38  100  
2.  Manchester United  38  81