På en torsdag: Hvem var nå denne Osgood?
Skrevet av Eirik Havdahl   
torsdag 01. mars 2018 11:44

For akkurat 12 år siden i dag døde Chelsea-legenden Peter «Ossie» Osgood. Utenfor Stamford Bridge er det satt opp en statue av ham, og hans aske ligger begravd under straffesparkmerket på The Shed End. Hvem var han egentlig?

RETT SOM DET ER på sosiale medier kan man lese fra unge Chelsea-fans dette spørsmålet: Hvem var nå denne Osgood?

Og det er ikke så rart.

MED DAGENS MEDIER, hvor kun markedskreftene rår, er ikke fotballhistorie og fotballkultur prioritert. For TV 2 begynner derfor først den engelske fotballhistorien med Liverpool på begynnelsen av 1980-tallet, og for Viasat begynner den først når Jan Åge Fjørtoft blir født.

Les tidligere utgaver av På en torsdag her.

Peter Osgood var en målscorer-legende på 1960- og 1970 tallet.

Han var elegant i stil, nesten arrogant av selvtillit og han scoret fantastiske mål. På den tiden var engelsk fotball helt i toppen i verden, og Peter Osgood ble derfor en av de største fotballprofilene både i engelsk og europeisk fotball.

HAN VAR EN DEL AV det Chelsea-laget som slo det mektige Real Madrid i finalen i Europacupen i 1971 i Athen.  På grunn av uavgjort i den første finalen, måtte det spilles omkamp på samme sted et par dager senere, og Chelsea vant til slutt denne omkampen.

Peter Osgood scoret i begge finalekampene.

Da Chelsea vant FA-cupen i 1970 scoret Peter Osgood i alle rundene av cupen. Kun ni spillere har greid det gjennom hele FA-cupens historie, og Peter Osgood er den dag i dag den siste spilleren som har greid det.

Peter Osgood scoret selvfølgelig i den avgjørende finalekampen på Old Trafford.

SVÆRT HØY, med et pent utseende og med en blendende teknikk, ble han enormt populær allerede på midten av 1960-tallet. Han ble også raskt en hardt-drikkende og hardt-levende konge i King’s Road i Chelsea, under det fargerike ungdomsopprøret som hadde sitt hovedsete i verden nettopp i denne gaten: The Swinging Sixties.

PETER OSGOOD ble døpt «Kongen av Stamford Bridge» av Chelsea-fansen.

Den dag i dag, nesten 50 år etter at han var på topp, kan du enda høre sangen om Peter Osgood under kampene.

På statuen av ham kan du lese:

«OSSIE» KONGE AV STAMFORD BRIDGE. STAMFORD BRIDGE HAR MANGE HELTER MEN KUN EN KONGE. STORARTET TEKNIKER – UREDD ANGREPSSPILLER. IKON I THE SWINGING SIXTIES. DYRKET AV FANS – SCORER AV «UDØDELIGE» FINALE MÅL. EN STOR MANN I EN GYLDEN TID.

CHELSEA HAR FANTASTISKE spillere på laget i dag også, og har hatt det stort sett gjennom hele sin historie. Allikevel skrives det altså om Peter Osgood: «Stamford Bridge har mange helter, men kun en konge».

Hva er det som gjør at enkelte idrettsutøvere blir kalt konge?

Da Johannes Høstflot Klæbo ble kalt konge under OL, svarte han raskt: «Nei, det finnes bare en konge».

HAN REFERERTE ALTSÅ til Petter Northug.

Peter Osgood og Petter Northug hadde begge dette til felles at de presterte på det aller ypperste når det gjaldt som mest.

De var begge skapt for de store anledninger.

Peter Osgood sa til sine lagkamerater før den siste finalekampen i Athen: «I morgen scorer jeg, og vi vinner».

Og han scoret.

Og Chelsea vant.

ALLE VI NORDMENN husker da Petter Northug vant femmila i Falun i 2015.

Som Petter Northug kunne Peter Osgood også være helt borte fra rennet/spillet, for så å slå til når en minst forventet det, og Osgood var gjennom sitt ville liv utenfor banen meget dårlig likt av den etablerte eliten i samfunnet.

Den gangen var eliten ledere i samfunn, næringsliv, FA og fotballklubbene.

Peter Osgood fikk derfor bare fire landskamper for England.

HAN VAR GJENNOM sin livsførsel, sin image som nærmest et pop-idol og sin fargerike personlighet totalt uspiselig for den mere «satte» landslagsmanager for England den gangen, Sir Alf Ramsey.

I min oppvekst var jeg selv en del av den dyrkelsen av Kongen av Kings’s Road på begynnelsen av 1970-tallet. Under aftenbønnen som vi ba den gangen under mere kristne rammebetingelser, ba jeg alltid om at Peter Osgood måtte score.

Jeg hadde plakat av både ham og fotomodellen Racquel Welch på veggen på rommet mitt, og jeg måtte ganske langt opp i tenårene før jeg begynte å synes at Racquel Welch var mest attraktiv.

EN TILBAKEMELDING mine foreldre fikk på skolen var: «Det er viktig at Eirik begynner å forstå at det er mer i livet enn bare Peter Osgood» (PS! Det forstår jeg fremdeles ikke).

Peter Osgood fikk nok kongetittelen først og fremst for sin enorme popularitet i en tid med store motsetninger, og hvor fotballen betydde svært mye. Ungdommen slåss for et mere liberalisert samfunn, og Osgood ble gjennom sin personlighet, sitt tøffe festliv og som scorer av fantastiske mål ved store anledninger et idol for en ny samfunnsutvikling på samme måte som rockelegendene ble det innen musikken.

DET AT HAN VAR SÅ kontroversiell, forsterket ham som et ikon i fotballen.

Som en Arsenal-fan husker det: «Det som gjorde meg forbannet med Peter Osgood, var at han noen ganger ikke gadd løpe fem meter etter en ball, men lett kunne løpe femti meter for en slåsskamp».

Peter Osgood ville ha scoret fine mål for Chelsea om han hadde spilt nå også.

Og hans personlighet ville ha vært like uspiselig for dagens elite.

I ET MER LIBERALISERT samfunn som vi heldigvis har fått etterhvert, er det imidlertid blitt mere sekulære rammebetingelser. Dagens elite består derfor først og fremst av kommentatorer i mediene. Dersom Osgood hadde spilt i dag, ville han nok ha blitt sterkt kritisert for sin livsførsel av de moderne medie-kommentatorene. De opptrer – enten du tror det eller ei – langt mere moraliserende enn Sir Alf Ramsey gjorde.

Vi visste ikke den gangen i 1968 at Vår herre i 2018 skulle bli erstattet av Dagbladet sin Esten O Sæther.

Ikke alt har vært vellykket med liberalismen heller.

LENGE LEVE FOTBALLEN, Chelsea og Kongen av Stamford Bridge Peter «Ossie» Osgood.

Og lykke til på søndag mot Manchester City.

- Eirik

www.eirikhavdahl.com

Billetter Billetter

Neste kamper

Sesongen er over

Siste Resultat

lø. 19 mai kl. 18.15
Manchester United (h) 1-0

Videonyheter

Premier League

Pos      Spilt  Poeng  
1.  Manchester City  38  100