På en torsdag: Dear Mr. Edin Dzeko
Skrevet av Alperton   
torsdag 25. januar 2018 12:04

Et åpent brev til Edin Dzeko.

Dear Mr. Edin Džeko,

FIRST OF ALL, I hope it is okay for you if I do this in Norwegian. I'm sure you have some Norwegian-Bosnian friends who can translate this for you, otherwise you could probably afford a decent translator. If not, I hear Google Translate does what's needed.

Les tidligere utgaver av På en torsdag her.

JEG SKULLE STRENGT tatt ønske at dette brevet var adressert til en annen spiller, men det er januar og man må ta det man får. Ifølge mediene skal det ikke være så langt unna at vi (Chelsea) signerer deg, og selv om det hadde vært mye bedre om dette brevet ble skrevet for godt og vel ti år siden – da du fremdeles var en spennende wonderkid man alltid ønsket å signere på Football Manager – så kunne det også vært mye, mye verre. Tenk om jeg hadde måttet skrive brevet «Dear Mr. Andy Carroll».

DET GÅR JO frem og tilbake med disse ryktene, og det nyeste nye er akkurat nå at klubben din har avvist at det er enighet med Chelsea. Og jeg som trodde det nå bare handlet om personlige betingelser… Jeg satser likevel på at vi ikke er så langt unna å komme frem til en minnelig løsning, og fortsetter derfor med min personlige appell til deg.

TIMINGEN ER RIKTIGNOK kanskje ikke den beste. I går, onsdag, ble du en slags helt for kvelden for Romas supportere, i det du utlignet på overtid mot Sampdoria. Samtidig røk Chelsea for Arsenal etter å ha scoret alle tre mål og likevel tapt; du vet at du har skjebnen mot deg når Arsenals utligningsmål kommer etter ikke mindre enn to såkalte deflections. Da skulle det jo bare mangle at det var en ny deflection som sørget for at Arsenal kunne snu kampen.

Dermed røk vi (fremdeles Chelsea) altså ut av en cup, og det skulle man jo tro var dårlig timing. Hvorfor skulle en Roma-helt gå til en klubb som nettopp røk på hodet ut av en cup? Heldigvis var det bare snakk om ligacupen, og som du kanskje husker fra 2014 og din tid i Manchester City, er det jo kun vinnerne av ligacupen som bryr seg om ligacupen (det året).

MEN JEG MÅ komme til poenget snart: Det kan se ut som om vi trenger deg, for er det én spisskompetanse våre spisser mangler i dag, er det kompetanse som spiss. Mitchy Batshyaui er en god spiller – på Twitter. Alvaro Moratas scoringskonto i Chelsea har utviklet seg på samme måte som folk fyller opp sparekontoen på starten av året, etter at nyttårsløftene om et nytt og smartere liv er luftet: Det spares masse i januar, litt i mars og så dabber det raskt av.

Morata minner for tiden aller mest om Fernando Torres, og nå vet jeg ikke hva du vet om Torres, men jeg kan avsløre at sangen «He scores when he wants» tidvis var ganske ironisk.

DET ER ALTSÅ de personlige betingelsene det kan stå om her, og jeg kunne brukt tid på å fortelle om alle de gode grunnene til å komme til Premier League, men du spilte jo strengt tatt i ligaen fra januar 2011 til 2015 og vet nok sånn omtrent hva du har å forholde deg til. Nå har vel aldri du utpekt deg selv som noen enorm kranglefant, men Mark Clattenburgh har gitt seg – sånn i tilfelle du hadde problemer med han.

Ellers er din gamle arbeidsgiver ganske suveren for tiden, så noen umiddelbar ligaseier tror jeg kanskje ikke det blir, men hva er det dere spillere sier igjen, i tillegg til at «I always dreamed of playing for this great club»? «I’m here for the challenge», er det ikke? Vel, en utfordring kan vi love deg, for i Mesterligaen – du husker, turneringen hvor dere gave our boys a hell of a beating – skal vi nemlig slå bakgårdsklubben Barcelona. Du må gjerne hjelpe oss litt der, altså.

OG APROPOS MESTERLIGAEN: Du husker kanskje sist du spilte mot oss, da du var en sentral spiller i det mest skrekkinngytende eksempelet på horribelt forsvarsspill vi har sett i Chelsea på en stund. Du hadde klart å dra på deg ikke mindre enn samtlige av våre tre midtstoppere, David Luiz, Cesar Azpilicueta og Antonio Rüdiger, og det er bare et mirakel som førte til at det ikke ble enda en scoring da du frispilte Perotti alene med keeper. Tenk så gøy du kan få det på trening mot de samme spillerne dersom du kommer hit..!

PREMIER LEAGUE og FA-cupen er kjente størrelser for deg. Men fordelen med å dra til Chelsea istedenfor den klubben du kom fra før, er at Chelsea holder til i London – en av verdens beste byer, og definitivt bedre enn Manchester. Greit nok, Roma er vel ikke en halvgæær’n by å komme fra det heller, men tenk alle tilbudene som er i en av verdens definitive metropoler: Buckingham Palace, Madame Tussauds og The Viktor Wynd Museum of Curiosities – noe sånt har de ikke i den evige stad.

DEN ENESTE ULEMPEN jeg kanskje kan tenke meg dersom du skulle komme, er at vi allerede har en Eden her, og Edin ligger jo ikke så veldig langt unna rent fonetisk. En «Garden of Edin»-plakat vil se rart ut ved siden av «Garden of Eden»-plakaten som finnes i Hazards navn. Mens du vurderer hvor mange hundre tusen pund du vil kreve for å spille noen år i Vest-London, kan du kanskje fundere litt på et kallenavn vi kan gi deg?

DERSOM RYKTENE om din ankomst stemmer, er det i så fall snakk om at du kan få mer enn ett års kontrakt – og det i klubben som fant ut at spillere med navn som Lampard (dere spilte sammen i 2014–15) og Terry ikke fortjente det. Det sier egentlig noe om desperasjonen som rår her.

Kan du ikke ta turen, da Edin? Vi kan alltids synge «He scores when he wants» om deg..!

Best regards,

- Alperton

Billetter Billetter

Neste kamper

sø. 25 feb. kl. 15.05
Manchester United (b) (PL)
TV 2 Sport Premium

sø. 04 mars kl. 17.00
Manchester City (b) (PL)
TV 2 Sport Premium

Siste Resultat

ti. 20 feb. kl. 20.45