På en torsdag: Alene med keeper
Skrevet av Pozzo   
torsdag 18. januar 2018 10:03

Alvaro Morata skulle kanskje fått noen timer med Tore André Flos fotballskole, og lært seg å chippe keeper?

DET FINNES TO typer mennesker. De som fylles med enorm glede, spenning, og optimisme når spissen er alene gjennom, og de som er overbevist om at han bommer, brekker begge beina og stjeler kona di når han først er i gang med å ødelegge dagen.

Les tidligere utgaver av På en torsdag her.

GREIT NOK, så er det kanskje ikke så polarisert, men hvor optimistiske folk er blir fort tydelig i slike situasjoner. I alle fall i fotballsammenheng.

At det finnes folk som både tror spissen vil bomme samtidig som de tror sin personlige økonomi vil forbedres kan forklares med noe så enkelt som personlige erfaringer. Det går greit på privaten, men du har vært fan litt i lengste laget til å tro at den overbetalte stuten klarer å gjøre det han trener på hver dag.

DETTE ER UANSETT en liten digresjon allerede få setninger ut i teksten. Den egentlig grunnen til at jeg tar opp temaet er basert på to kamper som endte henholdsvis 5–0 og 0–0. Kalasseieren mot Stoke, og det påfølgende målløse fyrverkeriet mot Arsenal. Kamper som hadde mye, men på ingen måte en klinisk spiss alene med keeper.

PREMIER LEAGUES KANSKJE BESTE hodespiller fikk en (for å låne, og til dels massakrere, en av mine På en torsdag-kumpaner Alpertons ordspill) Alvarolig mine i ansiktet etter å ha gått målløs etter hele syv «alene gjennom»-situasjoner. I en 5–0-seier er det småirriterende, i en kamp som ender 0–0 mot en forhatt rival er det direkte smertefullt. Likefult for spanjolen som for oss.

I SKY SPORTS’ studio etter kampen satt en tidligere storspiller fra nevnte rival, Thierry Henry, og sa «Det verste man kan få som spiss, er for mye tid, for da begynner man å tenke.» Tenker vi på Moratas første kamp mot Stoke gir dette mening. Da scoret han hattrick, alle med høyrefoten.

På ingen av målene kan det sies at han hadde spesielt god tid. Selv det første, hvor han blir spilt gjennom, må han dempe ballen i riktig retning og avslutte med en gang for å ikke bli tatt igjen av forsvarspilleren som kom halsende etter. Det andre ga han bånn pinne og løp fra forsvarspilleren før han elegant mini-chippa ballen i mål. På det siste strakk han ut foten.

SÅ DET ER INGEN TVIL om de tekniske og fysiske forutsetningene, ei heller bevegelsene, det er heller et spørsmål om det mentale. Tidligere Juventus-medspiller og Italias på ingen måte flinkeste sanger, Gianluigi Buffon, måtte ta unge Alvaro til side etter en dårlig trening og si at han ikke kunne gråte i garderoben. Fiender ville nyte det, og venner ville påvirkes av det. Nå er det riktignok forskjell på mental styrke etter en treningsøkt, og i en kampsituasjon, men de foregår begge i samme sinn.

Så klarer Alvaro å riste det av seg? Tiden vil vise. Skal vi tro nevnte Buffon gjør han nok det, da han også uttalte at han trodde Morata ville ha utviklet seg til klubbens beste spiller om han hadde blitt værende. Store ord fra en gigant.

INNTIL DEN TID bruker jeg gode minner som lindrende terapi, og det kan du også gjøre. Søker du på «Tore André Flo – all 50 goals for Chelsea FC» i YouTube, vil du blant annet få se min favorittløsning alene mot keeper – nemlig utsøkte lobber.

Selektive minner, godt hjulpet av YouTube-videoens naturlige fokus på høydepunkter, har overbevist meg om at vår egen Tore André Flo var en avslutter av virkelig klasse. Med en fysikk som bare Kjell Aukrust i Flåklypa-modus kunne skildret rettferdig, var det ikke opplest og vedtatt at motstanders keeper ble svimeslått av skrekk av oppsynet til den sjenerte stryningen.

DET VAR HELT TIL han var alene i gjennom. Som da hele Camp Nou uttrykte hva Ruud Hesp følte da Flo fikk ballen i nærheten av 16 da Chelsea møtte Barcelona i Champions League rundt årtusenskiftet. Panisk frykt gjennom gisp. Tre mål ble det over to kamper.

Mot Tottenham trengte han kun én kamp for å få tre mål og en evig plass i hjertet til Chelsea-fans verden over. Hattrick-scoringen, en Flo-spesial, chippet over Ian Walker til 1–6. Utsøkt!

FOR ØYEBLIKKET er avslutningene til Morata mer komiske enn «Tore André Flos Fotballskole» av Kristian Valen. Kanskje skulle Alvaro fått noen timer med Tore André Flos faktiske fotballskole, og lært seg å chippe keeper?

Så hvordan vil du agere neste gang Morata er alene gjennom? Med den største selvsikkerhet, eller fatalisme? Kjenner jeg meg selv rett blir det nok en blanding av spenning og pessimisme, men det hadde det også vært om han så hadde scoret i tre kamper på rad.

- Pozzo

Billetter Billetter

Neste kamper

Sesongen 15/16 er over

Siste Resultat

lø. 19 mai kl. 18.15
Manchester United (h) 1-0

Videonyheter

Premier League

Pos      Spilt  Poeng  
1.  Manchester City  38  100  
2.  Manchester United  38  81