På en torsdag: All I want for Christmas…
Skrevet av Pozzo   
torsdag 21. desember 2017 13:19

Barns julegaveønsker har mange fellestrekk med fans rundt overgangsvinduer. Man ønsker stort. Man går for de ønskene som «mor» Marina Granovskaia sier du bare kan glemme, men som du har et lite håp om likevel.

HØYTIDEN ER OVER OSS, og rundt om i det ganske land (og utland) sitter det nå små og store og gleder seg. Har man vært snill nok til å få det man ønsker seg?

Les tidligere utgaver av På en torsdag her.

For noen blir ventetiden uutholdelig. Blir det skuffelse eller blir det jackpot? Så skjer det endelig. Man kan få i pose og sekk, eller katta i sekken. Noe av det man får visste man kanskje ikke at man i det hele tatt ønsket seg, i andre tilfeller er man helt sikker på at man ikke ønsket seg det. Noen ganger får man noe man umiddelbart ble skuffet over, men som viser seg å være svært nyttig på sikt. Andre ganger får man kanskje noe man blir ekstatisk over, for å kun måneder senere innse at papiret var finere enn selve innholdet.

Og tenk, alt dette skal leveres til all oss over hele verden av en mann!

OM JEG PRATER OM NISSEN? Hva fikk deg til å tenke det? Jeg prater selvsagt om Roman Abramovitsj og alle spillerne han skal gi oss Chelsea-fans i januarvinduet. Tørk av deg ribbefettet fra munnviken!

MEN JEG SKJØNNER forvirringen. I tillegg til den symboltunge innledningen, er overgangsvinduene i den moderne fotballen som julaften i et nabolag satt sammen av familier med svært forskjellige økonomiske forutsetninger. Noen rikinger gir overdådige gaver, som for det meste blir værende på hylla/benken. Som Bernardo Silva i City. De med litt tynnere lommebok klarer kanskje å finne noen kupp som på tross av prisen skaper enorm glede. Som Richarlison i Watford.

I FAMILIEN CHELSEA har familiefar Roman hatt variert suksess med sine gaver til oss barna, Chelsea-fansen. Fra å ha vært den nyrike som ville vise seg fram i nabolaget med å skjemme bort barna, til å bli mer som Olav Thon som er godt fornøyd med ei strikkelue. En som ikke kunne brydd seg mindre om hva folk synes, så lenge gavene er nyttige og har god kvalitet.

I samme nabolag har du også familiene uten barn, som alltid og uoppfordret har en mening om alle gavene som ble utdelt. Nemlig familier som TV 2 Premier League-studio og Sky Sports.

SÅ HVILKE GAVER har Roman gitt i fotballfansen jul, overgangsvinduet?

Torres-overgangen er Romans dyre smykker kjøpt til kona de siste minuttene før gullsmeden stenger før jul. Dessverre skulle det vise seg å være noe annet en 24 karat, på tross av at prisen var det den var.

Cuadrado er den tekniske duppeditten man trodde virkelig skulle slå an. Den var jo så rask. Roman fikk høre av TV 2-familiens Per-Jarle Heggelund at «Cuadrado er best i sin posisjon». Dessverre var Cuadrado svært lite kompatibel med resten av Chelsea-maskinen og ble shippet tilbake til Italia.

AV OG TIL, spesielt hvis man er Roman, så innser man at man hadde den perfekte gaven, men man var så uheldig å legge den ut på Finn på «torget» eller «ønskes byttet». Nemanja Matic for eksempel. Matic lå innpakket i kjempefint papir, men David Luiz hadde så fint og krøllete hår, så da ble Matic byttet bort (pluss litt penger og glansbilder) da Luiz kom fra Benfica. Kjempeglade ble vi.

ET PAR ÅR SENERE skjønte Roman at det kunne vært nyttig med denne serberen på midten og hentet ham tilbake. Vi barna ble glade, men i nabolaget ble det prat om denne Chelsea-familien som alltid kjøpte ting de hadde solgt. «Kan de bestemme seg?» Uansett, av en eller annen merkelig grunn skrøt naboene mye mer av Matic-gaven da Onkel José kjøpte ham i gave til United-familien. Spesielt familien TV 2 mente dette var en veldig fin gave, kanskje den fineste gaven i hele universet. Riktignok så hadde familien TV 2 det med å smiske til et par ganske så store, røde familier litt nord oppi gata. Dem om det.

DET ER KLART AT når man selger unna, og senere angrer seg, så er det ikke alltid mulig å kjøpe det på ny. Som den belgiske luksusvaren Kevin de Bruyne. Akk, hva kunne vært.

Av og til er det trygge det beste. Demba Ba er som sokker. Sokker med et godt trygt underlag så man holder seg på beina. Det er ikke dumt når folk sklir rundt deg.

GARY CAHILL. Gary Cahill er som den raka bestemor fikk for noen år siden som mangler noen pigger, men får mesteparten av jobben gjort. «Kast den!» sier barna, «Nei den er jo så nyttig!» svarer bestemor. Så da forblir raka der og raker opp det meste, selv om noe glir i gjennom.

PÅ DETTE PUNKTET ser jeg for meg at ett av deres, lesernes, største ønsker er at jeg skal slutte med disse jul/januarvindu-metaforene. Jeg må dessverre fortsette litt til med å gå gjennom vår felles ønskeliste. Ønskelista bør inneholde noe man faktisk har bruk for og noe spennende. Mange av oss har god erfaring med å forklare at det spennende ofte er svært nyttig, så vi får se hva det blir til.

Av nyttige ønsker er «dybde» et stikkord. Førstelaget er sterkt som jordmorkaffe, men spesielt to posisjoner mangler dekning. Spiss og venstre wingback.

MARCOS ALONSO er blant de som har spilt mest denne sesongen, og selv om han på sitt beste er helt suveren, så er det tydelig at han sliter med spillemengden Han er den kule jakka man har, men ikke vil bruke for mye. Så skal man ønske seg en grei en i tillegg, eller skal man ønske seg den som kanskje er litt fetere?

Det samme gjelder spissplassen. Av grunner jeg straks kommer til kan vi kalle dette badebuksene. Her har vi både en knallflott spansk variant som later til å høste mange komplimenter, men vi har også en belgisk Speedo, som på tross av å være gøyal, ikke nødvendigvis gir deg den tryggheten du vil ha når du skal ut i et tett badeprogram.

SÅ HVA BLIR de konkrete ønskene. Tør vi håpe på godsakene, eller er det best å være nøktern for å ikke bli skuffa. Vel, barn sine julegaveønsker har mange fellestrekk med fans rundt overgangsvinduer. Man ønsker stort. Man går for de ønskene som mor Marina sier du bare kan glemme, men som du har et lite håp om likevel. For meg blir dette i år Andrea Belotti og Alex Sandro.

Andrea Belotti har på ingen måte fulgt opp formen fra fjorårssesongen, men talentet er udiskutabelt og han byr både hodestyrke som passer systemet bra, samtidig som er mye av det samme beistet i feltet som Costa var. At Costa dro har, på tross av Moratas suksess, gitt et savn etter fysikk på topp, men det har også gitt klubben over femti millioner pund i salgsinntekt. Dette mener jeg, vi burde bruke på unge Belotti.

ALEX SANDRO er en av verdens beste venstre wingbacker, med enorm offensiv kraft. Den eneste som kanskje er bedre er Real Madrids Marcelo. I langt bak på listen er Marcos Alonso. Å ha de to konkurrerende om wingback-plassen ville vært et massivt signal fra klubben. Sandro har allerede spilt i Champions League denne sesongen, men til det har vi Alonso.

DET SKADER HELLER ALDRI med en liten overraskelse i slike gavedryss. Hvem hadde sett for seg at vi skulle hente Azpilicueta? Hvem hadde i det hele tatt hørt om han? Hvem hadde trodd at vi skulle hylle ham på den måten vi gjøre i dag. En sånn spiller tar jeg gjerne hvert overgangsvindu.

Så da får vi bare se hva som skjer.

- Pozzo

Billetter Billetter

Neste kamper

lø. 20 jan. kl. 13.30
Brighton & Hove Albion (b) (PL)
TV 2 Sport Premium

on. 24 jan. kl. 21.00
Arsenal (b) (LC)
Viasat 4

Siste Resultat

lø. 13 jan. kl. 16.00