På en torsdag: Det smaker av fugl
Skrevet av Eastcote   
torsdag 14. desember 2017 16:05

Fjærkre står høyt i julen for mange av Chelseas spillere. Frister det med stekt påfugl, rapphøne og gåselever på julaften?

JEG HAR KANSKJE nevnt det før i herværende spalte, men det kan i mine øyne aldri bli sagt mange nok ganger: Jeg ble kjent med en eldre brite en gang. I Paris.

Denne eldre briten var fra Liverpool, og hans favorittlag var Everton. Etter å ha først møttes via et språkkurs og senere flere ganger over skjønn fransk vin på ulike skjenkesteder i den franske hovedstaden, fortalte han meg at jeg kunne komme til Liverpool og se Everton–Chelsea med ham. Han var visst en av de høyere herrer på Goodison Park, som betaler litt ekstra for å kunne flotte seg i direktørboksene, og fikset innpass til meg lett som bare det.

Les tidligere utgaver av På en torsdag her.

DETTE FRANSKKURSET i Paris varte jo en stund, så vi rakk å bli litt kjent nedi der, bare så det er sagt. Og det var ikke før jeg skjønte at han var Everton-fan og hadde tilgang til Goodisons boltreplass for de litt mer velstående – og at han på toppen av det hele var en meget trivelig kar jeg gjerne kunne tenke meg å både besøke og invitere selv – at jeg ble freidig nok til å jevnt og trutt forsøke å lede en samtale inn på et tema som i det lengste, kanskje, potensielt, muligens kunne føre til en invitasjon til Liverpool by og fotballkamp. Og enda bedre: Chelsea-kamp.

JEG LYKTES, kan man si. Og ble invitert til Everton–Chelsea. Desember 2008. Midt i den verste julestria, med bare et par dager igjen til Den Store Dagen.

Raus og god som han var, besørget min eldre venn også gratis losji – jeg skulle få sove på gjesterommet hos hans søster i utkanten av den engelske havnebyen. For selv bodde han mest i London. Og i Paris, såklart. Og ellers også i USA.

SÅ SKULLE DET vise seg, da, at min eldre venn var blitt syk eller opptatt eller noe annet viktig – det ble aldri klart for meg – da denne desemberdagen kom og kampen skulle spilles. Jeg reiste altså til Liverpool ens ærend for å møte og se fotball og prate moro med min eldre venn fra Paris-dagene, men endte opp med et par døgn i selskap med hans enda eldre søster. Hun var ganske dårlig til bens, men alle fysiske tegn på alderdom og slitasje ble – heldigvis, må jeg få si – mer enn veid opp av et friskt og gjestmildt sinn og meget klart hode.

En skulle tro min Liverpool-tur lå an til å bli en seig, langsom affære, men den gang ei, altså.

I STEDET FIKK JEG – i tillegg til en 0–0-kamp mellom Liverpools «The Blues» og Londons «The Blues» på Goodison – en omvisning i de mest sentrale deler av en nylig oppusset og for anledningen dessuten julepyntet by, og jeg ble servert herlige historier fra mange ganske forskjellige liv i denne relativt sett velstående, men ikke helt problemfrie «evertonian»-familien. Det som imidlertid skulle bli høydepunktet i løpet av min korte tid på besøk, var da jeg fikk ta del i denne familiens store, årlige utdeling av mat til både slekt, venner og naboer.

DETTE VAR IKKE PASTASKRUER, purre og posesaus kjøpt inn i større kvantum hos en eller annen billigkjede, men mat som min eldre britiske venn selv hadde sanket. På jakt. Han var jo ved noe bedre helse enn sin søster, vil jeg påstå. Og man er vel kanskje ingen proper snobb der borte om man ikke skaffer sin egen mat til juletiden. På jakt.

Hva står så på menyen i jaktens Storbritannia? Det er langt mer enn moste pinnsvin og grevlingkadavre plukket opp fra grøftene rundt de travlere motorveiene.

REV OG MINK. Fasan, rapphøne, orrfugl, skotsk lirype, fjellrype og hare. Hjort, rådyr, dåhjort, sikahjort, bjeffehjort og vannrådyr. Stokkand, brunnakke, krikkand, stjertand, taffeland, kvinand, snadderand og toppand. Grågås, kanadagås, kortnebbgås og tundragås. Pluss ringdue, rugde, enkeltbekkasin, kanin og kortdistansetrekkfuglen heilo. For å nevne noe av det Wikipedia ramser opp.

ALLE ER ARTER en kan felle på de britiske øyer, men det er neppe alt som havner på britenes julebuffet – eller i garasjen til søsteren til min eldre britiske venn. Men noe hadde Mike, som han het, klart å skaffe i løpet av jaktsesongen. Og store deler av dette ble altså delt ut fra den eldre søsterens garasje i en fredelig forstad til en engelsk havneby vi som regel avskyr å uttale navnet på, men som har sine fine, sjarmerende sider likevel – og likandes folk i tillegg.

Det kom nevøer og nieser, barnebarn og nabokjerring, og alle fikk de utdelt noe av byttet fra Mikes tur i terrenget med kikkert, våpen og sikkert viktige forretningsforbindelser. For straks var det jul, og intet er da bedre enn råvarer av beste tilgjengelige kvalitet. Man skal jo kose seg.

HVA SPISER SÅ egentlig britene i julen? Neppe alt som nevnes over. Som regel går det i kalkun eller gås, men også and, fasan eller storfekjøtt. Pluss massevis av tilbehør, som rosenkål, potet, pastinakk, gulrot og sauser av ymse slag. Og stuffing, såklart. Og diverse sære kaker og puddinger. Gary Cahill og Danny Drinkwater gleder seg nok.

Marcos Alonso, Cesc Fabregas, Álvaro Morata, Pedro og César Azpilicueta ser derimot frem til muntre «Feliz Navidad» på stereoen og en god stek, hummer, sjømat, ost og skinker på tallerkenen, og lokale søtsaker utpå kveldingen.

I HJEMLANDET til Thibaut Courtois, Eden Hazard, Michy Batshuayi og Charly Musonda sies forholdet til tradisjonsmat å være heller hverdagslig. Uansett står kalkun på menyen også der når Jesu fødsel skal markeres, samt sjømat og diverse bakst.

Brasilianerne våre – David Luiz, Kenedy og Willian – kan også velge kalkun i julen. I tillegg er ris, salat og selvsagt bacalao utbredt i høytiden.

For N’Golo Kanté og Tiémoué Bakayoko og deres franske landsmenn er det angivelig eksklusivitet som gjelder, som gjerne betyr matvarer som laks, snegle, gåselever og østers – og, såklart, kalkun.

WILLY CABALLERO kan på sin side glede seg til sommertemperaturer med kalde appetittvekkere, salater og grillmat. Visstnok kan også stekt påfugl bli servert i julen i Argentina. Og panettone, en slags italiensk julekake, er ikke å forakte når middagen har fått synke litt.

Hvis Victor Moses stikker til sitt opprinnelsesland, Nigeria, for å feire høytiden, er sjansen god for at ris med krydder og kjøtt eller stekt ris er det han får servert. Kylling, stuing og salater skal også være innafor, så lenge risen er med.

I Antonio Rüdigers hjemland, Tyskland, er det vanlig med gås, karpe, and og viltkjøtt – og selvsagt raspeball og ulike kålvarianter. For stopperkollega Andreas Christensen er det vel fort skinkestek som gjelder, men and og gås er heller ikke uvanlig. Legg til kandiserte poteter og riskrem til dessert, og det danske stortalentet vil sikkert kjenne at julestemningen trenger seg på. Tredjekeeper Eduardo kan vente seg klippfisk med poteter den ene dagen og kalkun den neste, om portugisiske tradisjoner står høyt i hans nære omgivelser.

HVA MED SJEFEN SJØL? Etter tradisjonen er det fisk og sjømat som gjelder på julaften for italienerne – og dermed Antonio Conte og Davide Zappacosta. Årsaken er at det i katolske kretser ikke tillates å spise kjøtt denne dagen. Første juledag er det så tid for fråtsing, i så godt som alt av hva det italienske kjøkken makter, også kjøtt.

Forhåpentligvis gleder de seg alle. Ikke bare til maten og alle gavene, men også til det beinharde juleprogrammet som den engelske fotballen velsigner oss tilskuere med, år etter år. Når alt kommer til alt, er jo det faktisk mye, mye viktigere enn fugl, fe, svor og marsipan.

God jul!

- Eastcote

Billetter Billetter

Neste kamper

lø. 20 jan. kl. 13.30
Brighton & Hove Albion (b) (PL)
TV 2 Sport Premium

on. 24 jan. kl. 21.00
Arsenal (b) (LC)
Viasat 4

Siste Resultat

lø. 13 jan. kl. 16.00