På en torsdag: Keep Calm and Carry On
Skrevet av Eastcote   
torsdag 24. august 2017 08:43

Kanskje er det ny krise på gang, kanskje vinner Chelsea ligaen igjen. Nå skjer det så mye og så lite at man kanskje bare skal ta én dag om gangen.

TORSDAG FOR ÉN UKE SIDEN: Diego Costa skravler igjen, han forteller åpent at han helt klart skal tilbake til Atletico Madrid. Nye rapporter om at Antonio Conte er frustrert og nye rykter om Danny Drinkwater når ut til smått fortvilte Chelsea-fans. På alle kanter i fotballpressen forsøkes det å plassere ansvar for det som tilsynelatende er nok en runde med negativ utvikling i Chelsea Football Club.

Les tidligere utgaver av På en torsdag her.

Joda, man tapte hjemme mot Burnley i serieåpningen, fikk to mann utvist av en typisk i overkant paragrafridende FA-gullkalv med fløyte i kjeften, og stadig regjerer inntrykket av at Chelsea mangler spillere – mange spillere – og det etter at de har solgt eller lånt ut et helt trailerlass med talent. Det er José Mourinhos Chelsea anno 2015 all over again, liksom. Er vi vitne til at Chelsea, bevisst eller ubevisst, går i de samme feller som for to år siden?

TORSDAG FOR ÉN UKE SIDEN tenkte jeg på hva jeg skulle skrive om i På en torsdag-spalten i dag. Jeg var urolig på grunn av Burnley-kampen, oppgitt på grunn av Craig Pawson, frustrert over at så mange spennende spillere – mange av dem engelske attpåtil – var blitt sendt av sted. Og så var jeg ganske sulten på noe mer håndfast og bekreftet når det gjelder spillerkjøp.

I utgangspunktet er ikke konseptet «Vill kjøpefest bare fordi man kan» noe jeg støtter i nevneverdig grad, men for en uke siden virket den friske, spilleklare A-lagsstallen til Chelsea å være mer egnet for kretsfotball på syverbane enn full fres i Premier League, FA-cup, ligacup og Champions League. Som må kunne sies å være urovekkende. For én uke siden var jeg klar for å skrive en flere hundre ord lang «rant», som britene kaller det.

TORSDAG OM ÉN UKE: Overgangsvinduet stenges. Jeg vedder en sentralt beliggende, men kanskje litt liten toroms i Oslo sentrum pluss min mor på at Chelsea har utvidet A-lagsstallen innen den tid. Listen av navn som kobles til klubben er like lang som den har vært omtrent i hele sommer, like lang som den alltid vil være egentlig, bare med visse utskiftninger. Virgil van Dijk nevnes stadig. Danny Drinkwater også, forøvrig. Alex Oxlade-Chamberlain, Ross Barkley og Cedric Soares kan også ha skiftet til vestlondonsk beite. Eller hva med Antonio Candreva? Serge Aurier? Alex Sandro? Andrea Belotti? Kan til og med Jamie Vardy ha tatt turen?

Chelsea vil også ha spilt hjemmekampen mot Everton, en kamp som fort kan påvirke handlekraft, handleliste og den generelle stemningen i og rundt klubben igjen. Burnley var stor nedtur, Tottenham-seieren en gedigen opptur. Noe annet enn seier mot Everton til helgen kan svinge pendelen voldsomt tilbake igjen – så enkelt er det i verdenen som heter Chelsea. Og det kan godt være at nok en mann i dommerdrakt gir pendelen en ekstra dytt; vår alles nære og kjære Jonathan Moss er plukket ut til å spre høststemning med sine gule og røde farger nå til søndag.

DET ER FRISTENDE å tenke at alt blir bra eller enda bedre i morgen, neste uke – i alle fall snart! Problemet er bare at man vet altfor lite om tingenes faktiske tilstand. Håpet er omtrent alt vi fotballfans har. Håpet om og troen på at ens egen klubb skal lykkes, i det minste gjøre det bra nok, enten det handler om overgangsmarked eller kampresultater. For ingen av oss er vel i posisjon til å kunne ringe direkte til Marina Granovskaia og spørre henne om hvem som faktisk skal kjøpes og selges i løpet av de neste syv dagene.

Vi kan ha anelser i forkant, absolutt, men ingen kan vite sikkert om Jon Moss faktisk gjør en forferdelig svak jobb på Stamford Bridge på søndag. Vi kan bare følge alt fra vår plass på sidelinjen, deretter snakke om det med klassekamerater, kolleger og familie – og så legge det bak oss.

TORSDAG I DAG: Litt før du og jeg sto opp i morges ble trekningen av tredje runde i Carabao Cup – eller ligacupen, som turneringen for alltid vil hete i mitt fotballhode – utført på den andre siden av kloden. I Beijing. Sikkert fordi turneringens nye hovedsponsor, en thailandsk energidrikk, og det potensielt kolossale kinesiske markedet med fotballforbrukere skal gjøres til lags.

Dessuten ville nok trekningen ganske raskt havnet fullstendig i skyggen dersom den var blitt utført senere i dag, omtrent samtidig med Uefas trekning av gruppespillet i Champions League. Som for første gang på to år blir interessant å følge med på for oss blå.

TORSDAG I DAG tenker jeg at jeg nok bare skal holde meg til det som foregår i Chelsea-universet akkurat nå, i dag, fremfor å dvele ved fortid eller drømme om fremtid. Vi har fått klarhet i hvem vi skal møte i ligacupen. Det blir klart hvem vi møter i gruppespillet i Champions League – og hvilket land jeg vil forsøke å få meg en bortetur til. Og kanskje – kanskje! – kunngjør klubben vår omsider et nytt spillerkjøp, over en måned etter at Álvaro Morata-kjøpet var i boks. Det kan jeg skrive om!

- Eastcote

Billetter Billetter

Neste kamper

ti. 12 des. kl. 21.00
Huddersfield (b) (PL)
TV 2 Sport Premium

lø. 16 des. kl. 16.00
Southampton (h) (PL)
Vises i opptak senere

Siste Resultat

lø. 09 des. kl. 13.30
West Ham United (b) 1-0