På en torsdag: Brasse
Skrevet av JE   
torsdag 16. februar 2017 10:02

Dribleraid som Eden Hazards 2-0 scoring mot Arsenal er av det vakreste man kan se på en fotballbane. Det toppes kun av det mest spektakulære en kan oppleve innen vår favorittidrett: En perfekt utført Brasse.

BRASSE, BRASSESPARK, HEL VOLLEY – kjært spark med mange navn. På engelsk bicycle kick, overhead kick eller sccissor kick. Og at del to av dette ikke helt ufarlige C-momentet besår av selve landingen kan det tyske navnet Fallrückzieher antyde noe om.

Les tidligere På en torsdag-spalter her.

Da jeg selv var småguttspiller med begrensede ferdigheter dukket plutselig Brasse opp i et TV-innslag. Det var tøffeste jeg noen gang hadde sett. Det var Tarzan og Benny Gullfot i én og samme person. Søramerikanere tøffe som klippestupere og med teknikk som akrobater. Her var det bare å legge seg i hardtrening.

JEG INNRØMMER GJERNE at jeg ikke var av spillerne med det mest åpenbare fotballtalentet. Karrieren ble tilbragt som høyreback på andrelaget, sammen med andre som heller ikke utgjorde noen trussel for spillerne på det ganske mye bedre førstelaget.

Noen av oss tenkte allikevel at Brasse var noe vi burde prøve oss på. Vi hev oss ut i det, men fant fort ut at det holdt med et par forsøk på hver trening. Vi spilte på grus, og siden landingen er en vesentlig del av øvelsen, ble det mye knall og fall og mange blåmerker. Det var sjelden vi traff ballen, og om vi traff, gikk ballen i ulike retninger, men aldri i mål.

I MOTSETNING TIL unge spillere i dag spilte vi verken 5-er, 7-er eller 9-er, men startet rett på 11-er fotball; the real stuff, diger bane, store avstander og enormt store mål. I disse voldsomme omgivelsene stod jeg back. Jeg stod, vekselvis med hoftefeste eller henda på ryggen, og passet mitt område på banen, rektangelet mellom egen 16-meter og sidelinja.

Der sørget jeg for at det skjedde minst mulig, utover eventuelt litt småprating med den som stod ving for motstanderlaget. Det kunne være god avveksling da 2x45 minutter ofte opplevdes som fryktelig lenge og tidvis ganske kjedelig. Jeg var ellers aldri over midtstreken og var lite villig til å ta ansvar innenfor egen 16-meter.

PÅ EN CORNER var jeg imidlertid i begivenhetenes sentrum. Ballen ble slått langt inn i feltet. Egentlig både for hardt og for høyt, og alle regnet med at den ville gå over alle og ut over dødlinja. Da plutselig, og totalt uventet, gikk høyrebacken høyt i lufta med beina opp og hodet ned. Traff ballen perfekt og traff også for første gang målet perfekt. Alt var perfekt bortsett fra at målet jeg scoret i var vårt eget.

«Har’e klikka for’æ eller?»

«Ær’u klin kokos?»

Sa de andre. Som man sa på 70-tallet, i alle fall på Kolbotn.

Til tross for et perfekt utført Brassespark ga ikke dette noe løft for fotballkarrieren. Det ble etterhvert håndball i stedet. Ikke noen bemerkelsesverdig karriere det heller, men jeg tok i alle fall i bruk store deler av banen.

FOTBALLSPILLERE SOM INNEHAR egenskapene som skal til for å utføre et perfekt Brassespark er selvfølgelig brasilianere, men trolig også søramerikanere generelt. Tenk Pele, Ronaldinho, Rivaldo, Falcao, Maradona, Hugo Sanchez, Ronaldo.

Mange reiste til Europa og søreuropeiske ligaer. De hadde med ferdigheter som å drible av halve lag, skru frispark rundt eller over muren og det mest ekstreme, Brassesparket. Lenger nord i Europa lot flere seg inspirere og spillere som Marco van Basten, Mark Hughes, Zlatan og Wayne Rooney viste fremragende teknikk.

PÅ TRENINGSFELTET PÅ COBHAM leveres i dag lekre detaljer av engelske midtstoppere som Gary Cahill og John Terry. Der de tidligere følte det mest naturlig å kaste seg inn med hodet først uansett – om det så var i knehøyde – kan de i dag like gjerne trå til med akrobatikk med føttene i været og hodet ned, akkurat som høyrebacken til Kolbotn. Der det tidligere var én stjernespiller på laget, si Didier Drogba, som mestret disse ferdighetene, er det i dag ganske mange som hiver seg ut i det.

Så hvem av dagens Chelsea-spillere er kapable til å utføre en perfekt Brasse?

Courtois? Det er høyt ned til bakken, men han er vant til å slenge seg og er god til å lande. Og til tross for en del svake utspill så har han en meget solid skuddfot. Han får ja!

Azpilicueta? Mr. Reliable. Stol på det!

Luiz? Brasilianer, så selvfølgelig! Må, som høyrebacken til Kolbotn, øve mer på landingen.

JT? Synes som nevnt at det er naturlig å kaste seg inn i alle situasjoner med hodet først, men har vist i videoklipp fra trening at han mestrer Hel volley til stående. Han får ja!

Cahill? Se JT. Hadde et glimrende forsøk mot Leicester i januar og et mindre vellykket i eget mål mot Manchester City. Så, ja jøss!

Zouma? Kan trolig sparke høyest av alle. Håper han tåler landingen! Oui!

Alonso? Stor rekkevidde – hold avstand! Ja!

Ake? Ja!

Moses? Han har det i seg. Ja til han også!

Fabregas? Usikker. Fantastisk fotballspiller, men her tror jeg det blir nei. Redd for å skade den magiske hatten. Men noen må jo slå pasningen òg.

Kanté? Liten og lavt tyngdepunkt. Så om ballen ikke er for høy. Ja!

Matic? Litt mye armer og bein. Tror han går for halv volley.

Pedro? Se Kanté.

Hazard? Se Pedro. Mulig han legger til en tunnel eller salto i tilløpet.

Willian? Brasilianer!

Costa? Selvfølgelig - se bildebevis øverst i artikkelen!

Aina? Ja!

Chalobah? Ja!

Ruben? Nesten. Se Matic.

Batshuayi? Ja!

Reservelaget? Alle sammen!

Frank Lampard? Ok, jeg vet han ikke er blant dagens spillere, men han henger jo stadig rundt på Cobham og på Stamford Bridge. Han kan helt sikkert få det til, men han er så smart at han trolig heller tar et par skritt tilbake og setter den i mål fra nesten død vinkel. Super Frank!

Conte? Ja! Se Azpillicueta, JT og Kanté. Kan trenge litt hjelp av supporterne ved landingen, og det får han. De har et solid nivå på stand-divingen på Stamford Bridge.

NÅR CHELSEA MØTER Liverpools overmenn Wolverhampton i fotballens eldste turnering lørdag kveld hadde det smakt spesielt godt med en scoring fra spillets aller øverste hylle, en perfekt utført Brasse. En scoring for historiebøkene, som man sier. Brassesparket på Kolbotn på 70-tallet havnet aldri der.

Come on Chelsea!

- JE

Billetter Billetter

Neste kamper

lø. 27 mai kl. 18.30
Arsenal (h) (FAC)
TV 2 Sport Premium

Siste Resultat

ma. 15 mai kl. 21.00
Watford (h) 4-3

Videonyheter

Premier League